2015. március 30., hétfő

Babakelengye II./1 - Mit? (babaruhák)




Mikor Marcit vártam, elkezdtem listák után keresgélni, találtam is a neten. Random kiválasztottam egyet. Így történt, hogy lett egy csomó felesleges cuccunk. Vannak hasznos és kevésbé hasznos listák a neten.  Én most a sajátomat szeretném Veletek megosztani csak a tényleg legszükségesebbekre szorítkozva!

Babaruhák
Info 1: a babaruhák méretezése 50/56-tal kezdődik (erről nekem pl. fogalmam sem volt a fiúk születése előtt), utalva erre a baba születési hosszára, majd 6-osával lépeget az egyre nagyobb méret. Sajnos még így is nagy eltérés lehet az egyes márkák között. Van olyan márka, ami csak hónap megjelölést használ (pl. 9-12mths).
Szubjektív: Nálunk ez egyáltalán nem volt mérvadó, Marci nagyon vékony, alacsony kisfiú, ő 1 évesen is hordott félévesre való ruhát, most 3 éves és 92-est hord; Berci most egy éves és 86-os méretet hord (amit a bátyja 1,5 évesen).

Tipp 1: érdemes a baba születése előtt kimosni a ruhákat és méret szerint csoportosítani (egymáshoz mérve), hogy könnyebb legyen a baba ruhatárát váltani mikor kinövi az előző méretet. Majd eltenni is érdemes méretmegjelöléssel ellátott dobozba, hogy a kistesónak csak elég legyen előkapni az aktuális pakkot. Én legalábbis így csináltam, és jelentősen megkönnyítette a dolgomat.

Tipp 2: nem érdemes vasalni. Egy gyerek mellett még csak-csak van rá idő, de kettő mellett tuti nem lesz. Én egyedül a textilpelenkákat, fürdőlepedőket és ágyneműket vasalom. Babaruhát szerintem teljesen felesleges, mert a baba napjában kétszer kikakil, egyszer kipisil, háromszor leeszi/lebukja/összekeni magát. Ennek eredménye, hogy naponta-kétnaponta összegyűlik egy komplett mosásnyi és mindezt kivasalni… anya legyen a talpán aki győzi. Plusz ennél értelmesebb dolgokra is lehet használni a gyerekek alvásidejét. :)

Tipp 3: azt mondják, a babára egy réteggel többet adjunk, mint magunkra. Ez is persze relatív, mert van aki fázós, van aki nem, és a kisbabák is ugyanígy vannak ezzel. Ki kell tapasztalni, de ez egy iránymutató addig is, míg a gyerek nem ordít, mert nem kell rá a második overál, vagy mert majd megfagy még a bundazsákban is.

Tipp 4: a kismama állapotától függően érdemes a 2. trimeszter végére/3. trimeszter elejére hagyni a vásárolgatást. 1) mert akkor már az anyuka nem hány minden nap 2) energikusnak érzi magát, és kedve is van vásárolni 3) mert akkor még elbírja a csomagot 4) mert akkor már majdnem biztosan tudja a baba nemét (persze, ha úgy akarják) és leendő méretét. 
Szubjektív: Ez kényes téma, nem mindenkinek becsülik meg grammra a baba születési súlyát, nekem szerencsém volt . Viszont azt lehet tudni, hogy ha a baba a 30. héten 1400g, akkor 10 hét alatt nem valószínű, hogy 3400g fölé megy. És ugyanígy, ha a baba a 36. héten 3600g – mint az enyém – akkor neki nem nagyon kell majd az 56-os méret, mert nagy valószínűséggel 4kg fölötti súllyal születik. (De erről majd később részletesen.)

Tipp 5: a legjobb minden ruhadarabból a 100% pamut, mert arra biztosan nem lesz allergiás a baba!
Szubjektív: én a polárt, bébiplüsst sem szeretem, csak a pamutplüsst és a frottírt.

Info 2: nyári babáknak kicsit eltérő a ruhatára, nekik nem érdemes előre overált venni, már csak azért sem, mert most még nem lehet tudni milyen méretet fognak majd október/novemberben hordani.
Szubjektív: nekem februári és márciusi gyerekem van, ezen alapul a listám. Viszont T(=téli) és NY(=nyári) jelekkel jelölöm a téli és nyári babáknak praktikus ruhadarabokat.

És akkor a LISTA:
(Újszülöttnek, aki tételezzük fel, átlagos súlyú lesz)

kb. 4-6db rugdalózó (56-62-es méretben) T, NY
kb. 6-8db hosszú ujjú body T, NY/ rövid ujjú is ennyi (56/62) NY
1-2 pulóver/hosszú ujjú póló (62) T
1-2 lábas nadrág (62) NY
sapka (kötős!) (pamut vékony NY, kötött vastag T)
hálózsák (nem muszáj, nem minden baba viseli el) (62/68) T
overál (62/68) T
bundazsák (csak annak, aki sokat utazik) (62/68) T
pár előke vagy nyálfogó (fogzás idejére – ez lehet 2hó, 6hó is) T,NY
2-3 zokni NY/harisnyanadrág (56/62) T


Szubjektív: én kb. 4-6 hónapos korukig nagyon szerettem a body-rugdalózó kombót. A kicsi még mindig ezt kapja pizsamának. Azért szeretem nagyon, mert könnyen tisztába lehet tenni, nem kell róla mindent lehámozni, nem fázik meg míg tisztába teszem és nem lóg ki a veséje mint a póló-nadrág kombóból. Eleve pólót akkor érdemes használni, mikor a gyerek már szobatiszta (szerintem). Nagyon csini minifelnőtt divatot lehet a gyereken prezentálni, de ez szerintem nagyon nem praktikus. Meg tudok őrülni, mikor látom anyukát pl. októberben farmerben, nagykabátban, kicsi lányát meg egy szál harisnyanadrágban, szoknyában, csizmában, vesét éppen eltakaró pufidzsekiben.
Nagyon szerettem nyáron a lábas nadrágokat! A fiaim olyantájt voltak 3-4 hónaposak, még nem álltak, és nagyon praktikus volt rájuk húzni mikor nem volt épp kánikula. Ez a gatyó a későbbiekben már nem mindig praktikus, mert ahogy járnak, lelépkedik magukról.
Body-ügyben az a tapasztalatom, hogy a csónaknyakú nagyon hamar kinyúlik. A babák nagyon szeretik letépni magukról a ruhákat, így én az egy vállon patentosat preferálom. A férjem megőrül a keresztbe hajthatós több oldalon patentos bodyktól. Ez azért praktikus, mert soványabb és dundibb babákra is szépen illeszkedik, nem lóg/gyűrődik rajtuk. Rugdalózókból nem jött be nekem az, ami nem patentos az ülepénél, csak a vállán. Ebben gyakorlatilag lehetetlen gyorsan pelenkázni.
Télen a plüss, nyáron a sima vékonyabb pamut rugdalózók praktikusak.
Sapka: nagyon helyes kis sapik vannak amiknek nincs kötőjük. Sajnos akármilyen szépek, én megőrülök tőle, hogy a baba kettőt fordul és már a szemébe lóg, lecsúszik és simán leszedi a fejéről.
A kabát kicsit felesleges ruhadarab szerintem amíg a baba nem jár biztosan és/vagy nem szobatiszta, az overál sokkal praktikusabb. Fekve sokkal jobban fedi minden oldalról, míg a kabát felcsúszik a nyakába a forgolódásban. A napozó szerintem felesleges, erre a célra tökéletes a rövid ujjú body nyáron. (Én kaptam 1-2db-ot, használtam is, de csak azért nem vettem volna.) Cipőt babának aki még nem jár, teljesen fölösleges!

Takarékossági tippek: mint az előző bejegyzésben is írtam, turiból szeretek babaruhát vásárolni. Ezeket tartom szem előtt mikor vásárolok: rugdalózót, bodyt max. 800Ft-ért, pulcsit, farmert max. 2000Ft-ért, kabátot, overált, cipőt (igen, cipőt!) max. 3000Ft-ért.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése