2015. március 25., szerda

"Úristen, két csík!"

Az első borzongáson, boldogság hullámon, ijedtségen túl az ember lánya arra gondol: "Igen, terhes/várandós vagyok, és most kihez forduljak?" Én (férjemmel a háttérben) először anyukámat hívtam telefonon, majd anyósomat. Aztán kézbe kellett venni az ügyet hivatalosan is. Íme, a sorrend, ami szerint végig kell járni a bürokráciát, hogy hivatalosan is papíros kismamává váljunk:

1. Nőgyógyász
Nőgyógyászati vizsgálat szükséges ahhoz, hogy megállapítsák a terhességet/várandósságot. Már itt felmerül egy csomó kérdés:
- választott vagy körzetes orvos?
- férfi vagy nő?
- az orvos személye vagy a kórház ahova ő tartozik a mérvadó a döntésben?
- egyáltalán kórházban vagy máshol tervezünk szülni?

Szubjektív: nekem az volt a fontos, hogy olyan kórházban szüljek, ahol a legalacsonyabb a császármetszések aránya, valamint kizárólag nőnél szerettem volna szülni. Ezek alapján a paraméterek alapján kerültem Dr. Kocsis Éva doktornőhöz, magánrendelésre. Azért magánban gondolkoztam, mert így éreztem biztonságban magam, és a babánk/saját érdekemben úgy gondoltam, erre szívesen áldozunk. Marci fiammal annak idején 9 hetes korára kaptunk időpontot, engem akkor látott az orvosom először. Az első nőgyógyászati látogatáskor kiderül, hol tapad a méhlepény (elöl, hátul, alul, felül), van-e szívhang, mi a baba kora, várható születési ideje. A magzat korát hétben mérik, és az utolsó menstruáció alapján számolják (40hét). Berci fiammal az utolsó menstruáció időpontja Marci fogantatása előtti időpont volt :) , így az ő születésének várható időpontját a 7 hetes méretei alapján számolták. Továbbá orvosa válogatja, de az én papíromon még az állt: zárt méhszáj, megtartott méh. (Van olyan orvos is, aki ennél sokkal részletesebb adatokkal szolgál, nekem ez kielégítőnek bizonyult.)

2. Háziorvos
A nőgyógyász beutalójával a következő út a háziorvoshoz vezet. Ha valaki körzetes orvoshoz jár, lehetséges, hogy ezzel köröket spórol meg magának. A háziorvos megvizsgálja a kismamát, felveszi az adatokat (hány hetes, hányadik terhesség, szövődmények, egyéb betegségek, általános közérzet stb.), majd beutalja a kismamát különböző vizsgálatokra, pl. vérvétel, EKG.
Az eredmények birtokában irány a:

3. Védőnő
A védőnőt a lakhely szerinti védőnői szolgálat körzete alapján lehet megtalálni. Telefonon fel kell hívni az adott kerület védőnői szolgálatát, bemondani az utca-házszámot, és az anyuka kap egy védőnőt cserébe. :) A védőnő nem választható; kérés szerint elutasíthatók a szolgáltatásai, saját felelősségre. A védőnő végigkíséri a várandósságot, a családot, majd az újszülöttet és a kisgyermek fejlődését. Az első találkozáskor ő állítja ki "A várandós anya gondozási könyvét" - ami ettől kezdve olyan lesz, mint a személyi igazolvány. Ajánlatos mindenhova magával vinnie a kismamának (saját érdekből).

4. Egyéb orvosok, vizsgálatok
Ha bármilyen egyéb komplikáció adódik (pl. pcos vagy pajzsmirigy alulműködés), a kismama ezen szakemberek között körforog a várandósság elkövetkezendő hónapjaiban.

Szubjektív: mindkét várandósságom alatt terhességi cukorbetegségem (GDM - gestational diabetes mellitus) volt, így kéthetente jártam vérvételre, majd az eredménnyel a diabetológiára a 26. terhességi héttől. Utólag tudom javasolni, hogy inzulinszint mérést is igényeljen a kismama a cukorterhelés mellé, főleg ha van a családban cukorbeteg. A későbbiekben más problémákat is meg lehet vele előzni, és rávilágíthat egyéb betegségekre is az eredmény, pl. inzulinrezisztencia.
Nőgyógyászhoz 4 hetente kellett mennem kontrollra, de ezt megint orvos-függő, védőnővel kb. 2 havonta találkoztam.

saját kép :)

+ Info: A terhességi kiskönyvben feltüntetett szülés várható időpontja kulcsfontosságú! (TGYÁS előre kikérése esetén, de erről majd új bejegyzés fog szólni.) Valamint a kiskönyben szerepelnie kell 4 orvos által bejegyzett alkalomnak, a kismama akkor jogosult egyszeri anyasági támogatás igénylésére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése