2015. április 3., péntek

Babakelengye II./3 - Mit? (bababútorok)


A bababútorok kiválasztásnál sok tényező befolyásolhatja a döntéseket, úgy mint:
- mekkora a lakás/ház/szoba?
- külön szobában fog-e aludni a baba vagy a szülői hálószobában?
- van-e testvére akitől örökli a cuccokat?
Ezek függvényében van vagy nincs szükség a különböző bútorokra.
Én összeszedtem egy listát, olyan bútorokról amik nekünk is vannak, ill. amit mi hasznosnak találtunk, de ezt a listát nyugodtan lehet bővíteni, szűkíteni.

Tipp 1: masszív bútorok (tömör fa) tovább bírják, tehát hasznosabbak.
Szubjektív: Vannak IKEA csodakuckók, de sajnos mikor mi körülnéztünk, úgy ítéltük meg, hogy a mi gyerekeiket nem élnék túl, így mi tömör fenyő bútorokat Vateráztunk, és szívből ajánlom ezt mindenkinek! Minőséget olcsóbban!

Tipp 2: együttalváshoz érdemes olyan kiságyat választani, aminek az egyik hosszabb oldala leszerelhető, így hozzá lehet tolni a franciaágyhoz. Nagyon praktikus megoldás. Szoptatás után csak betoljuk a babát magunk mellé, fel sem ébred, és ott van karnyújtásnyira. Vigyázat! A hosszabb oldal kell, hogy leszerelhető legyen!!!



Tipp 3: Vannak kisebb (60cmx120cm-es) és nagyobb (70cmx140cm-es) babaágyak. Az ágynemű vásárlásakor vigyázni kell, hogy jó legyen pl. a lepedő a matracra!

Tipp 4: újszülöttnek nem szabad párnát tenni a kiságyába, nehogy begyűrje az arcába!

Tipp 5: vannak kókuszmatracok, ezeknek előnye, hogy szellőzik és kemény, így a baba arca nem süpped bele; és vannak a hagyományos szivacs matracok is, melyekhez műanyag lepedőt érdemes venni, hogy ha esetleg a baba kipisil, de szívja be a matrac.

Tipp 6: gumis lepedő a legpraktikusabb, nem csúszik le a matracról. Van belőle frottír és pamut. (Én mindkettőt szeretem és használom.)

Tipp 7: a fejvédő az elején nagyon hasznos, nagy koppanásokat véd ki olyan 3-6 hónapos korig, aztán teljesen feleslegessé válik sajnos. (Nekünk van/volt.)

Tipp 8: takaróból érdemes többet venni: egy paplanszerűt télre, két pamut vékonyat nyárra, és egyet amit kint a babakocsiban használunk.

Tipp 9: pelenkázóasztalból vannak helytakarékos verziók amiket rá lehet tenni a kiságyra, ezek praktikusak.
Szubjektív: az a tapasztalatom, hogy amint a baba forogni és mozogni kell a pelenkázón, praktikusabb a földön/szőnyegen pelenkázni, én legalábbis ott szoktam: jobban hozzáférek, és ő sem tud leesni. Tehát a pelenkázóasztal kicsit értelmét veszti olyan 4-8 hónapos kor körül. De persze vannak csodaszép pelenkázókomódok... Ha van hely, miért is ne? :)

Tipp 10: babakáddal kapcsolatban azt tapasztaltam, hogy az első gyerekkel sokat használtuk, felfűtött szobában fürdettünk, később a nagy kádba beletéve a kiskádban fürdettünk, míg a második gyereket amint ült/állt, betettük a nagy mellé a nagy kádba, ill. velünk fürdött. Szerintem nem érdemes sokat áldozni rá, mert nagyon rövid ideig használjuk. Legjobb a legolcsóbb.

Tipp 11: a "szagtalan pelenkatartó" nem szagtalan! Én várandósan a közelében sem bírtam meglenni, így száműztük a gangra, aztán hanyagoltuk a használatát, ugyanis a belevaló kukászacskó ára horribilis! (1890-5490Ft kiszerelés-, és márkafüggően.)

Tipp 12: utazóágyat akkor érdemes venni, ha nyaralni indul a család és ott nincs ágy. Viszont ha a baba első gyerek, és a szülőkkel/mózesben alszik, nem is biztos, hogy szükség lesz rá. Ha már újszülöttel utazunk, lehet olyat kapni amihez van "szűkítő" azaz olyan ágy szélére pattintható emelő rész, amit rátéve az utazóágyra, nem kell derékig behajolni a babáért. Pl. ilyen.

Tipp 13: szoptatós fotelra attól függően van szükség, hogy van-e neki hely, kényelmes-e az anyának ülve szoptatni, külön szobában alszik a baba. Ha egyáltalán szükséges, az a jó, aminek az ülő része elég széles, hogy kényelmesen el lehessen benne helyezkedni, nincs túl hátul a háttámla, ill. a karfája olyan magasságban van, ami pont megtámasztja a könyököt szoptatáskor.
Szubjektív: én mindig ágyban és fekve szerettem szoptatni, egyrészt mert az első szülés után olyan kimerült voltam hogy ülni nem volt jó, másrészt a gyerekeim is nyugodtabban tudtak szopizni mellettem fekve. Nekünk nincs szoptatós fotelünk.

Tipp 14: éjjeli fény, bébiőr igény szerint. Én szeretem ha látok a sötétben, ill. utazáskor még mindig használjuk a bébiőrt (légzésfigyelő és walkie-talkie üzemmódos és használtan vettem).

Tipp 15: szerény véleményem szerint a babamérleg teljesen fölösleges, csak stresszeli az anyát, és nem mindig mér rendesen, pl. ha a baba ordít akkor biztos nem. Lehet bérelni, de szerintem az is kidobott pénz. Én havonta vittem a gyerekeket a védőnőhöz leméretni. Különben is minden gyerek más. Az első fiam nagyon lassan hízott és keveset evett, a kicsi zabál amióta megszületett. Nem elvárható, hogy minden baba meghízza a 500-600g-ot havonta. Aztán persze vannak esetek amikor inkább megnyugtató, ha az anya minden nap látja, hogy hízott 20g-ot a babája. Ez tipikusan olyan dolog, hogy bőven elég szülés után mérleget venni (ha kell egyáltalán).

Tipp 16: cumisüveg, cumi, cumisüveg sterilizáló, mellszívó (!), párásító és társai szintén akkor ha már megszületett és valami nem a terv szerint alakul. Szubjektív: én egy kis cumisüveget vettem biztos ami biztos felkiáltással - soha nem használtam. Azért is praktikus később megvenni (ha kell), mert akkor ahhoz az igényhez lehet mérni.

Babakocsi témában nem vagyok szakértő. Olyat érdemes venni ami a lakás/ház/környezet adottságaihoz legjobban alkalmazkodik, könnyen emelhető és tolható, ha lehet, több részes (mózes, autósülés, sportrész). Pl. az első gyerekem utálta a mózest, a második jól elvolt benne, de 5 hónaposan majdnem kimászott belőle. Az autósülés csak utazásra praktikus, otthoni használatra én nem javasolnám, de sokan használják otthon is. Az én gyerekeim nem szerettek benne lenni, és elvileg 30percnél tovább nem egészséges a babának. Vannak lapra, ill. esernyőre csukhatók, 3-4 kerekűek. Nekünk a 3 részes után lett egy olcsó, könnyű, kicsi, esernyőre csukható is. Igazából egyik márka sem jött be igazán (Cam, Mamas&Papas).

Babahordozó kendőt, hordozót, kengurut én azt javaslom, hogy szintén szülés után, babával együtt kipróbálva érdemes venni, mert nagyon változó, hogy egy baba melyikben érzi jól magát.

A LISTA:

kiságy
matrac
lepedő
(műanyag lepedő)
fejvédő
takaró (1 paplan, 2 pamut vékony + 1 kinti)
pelenkázóasztal/lap
(pelenkatartó kuka)
babakád
utazóágy
(szoptatós fotel)
éjjeli fény
bébiőr
babakocsi


+
(mérleg)
(cumisüveg, sterilizáló)
(párásító)


A későbbiekben szükség lehet még:
- adamo hintára
- járókára (fa a jobb!)
- ajtórácsra
- bébizárra
- bilire
- WC szűkítő ülőkére
- dobogóra (mosdó elé)

Ezek mind hasznos dolgok, menet közben derül ki, mire mikor lesz/lesz-e szükség.
Amit nem ajánlok:
- bébikomp (ami nem ugyanaz, mint a járássegítő játék!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése