2015. április 14., kedd

Honnan tudom, hogy szülök?


1. Elönt a magzatvíz zuhatagszerűen.
Ez egyértelmű jele, hogy hamarosan megérkezik a baba. Első gyermeknél ilyenkor max. 2 órán belül érdemes bemenni a kórházba, születésházba.

2. Szivárog a magzatvíz.
Teendő ugyanaz, mint az előző esetben. Azért szivárog, mert a magzatburok nem alul reped, és emiatt lassabban ér le a magzatvíz. Nem lehet akaratlagosan visszatartani.
Fontos! Ha a magzatvíz színe zöldes, az azt jelenti, hogy a baba belekakilt a vízbe. Ilyenkor sürgősen el kell indulni, mert fertőzésveszélyes. Ülőfürdőt venni nem szabad már.

3. Rendszeres, egyre erősödő fájások jelentkeznek.
Érdemes mérni, hogy milyen időközönként meddig tartanak a fájások. Ha 10 percenként 30mp-ig, akkor lehet indulni a kórházba.

Amire érdemes figyelni:
- fronthatásokra keményedhet a has, hátfájás, alhasi görcsök jelentkezhetnek, amik szülést indíthatnak
- kevesebb magzatmozgás jelezhet közeledő szülést
- eltávozik a nyákdugó
- jóslófájásokat érez az anya

Honnan tudom, hogy jóslófájásaim vannak?
Onnan, hogy 3/4-1 órás melegvizes fürdő hatására ritkulnak, gyengülnek, elmúlnak a fájások.

Szubjektív: jóslófájásokat csak a második várandósságom alatt tapasztaltam, előtte elképzelni sem tudtam milyenek, sem azt, hogy honnan fogom tudni, hogy egy fájás jósló-e. Jóslófájások alatt simán tudtam beszélgetni. Egy kedves barátnőm volt nálunk vendégségben, és éreztem hogy valami nem stimmel, rendszeres fájásokat, összehúzódásokat éreztem, de közben végig tudtam másra figyelni. Éjjel bementünk a kórházba, a CTG kimutatta a méhtevékenységet, de mondták, hogy ezek még nem szülési fájdalmak. Lehet hogy másnap, lehet hogy 2 nap múlva, lehet, hogy 1 vagy talán 2 hét múlva lesz ebből baba. Erre 2 hétre született meg Berci. :) Ellenben azt mondják, a jóslófájások a szülés időtartamát rövidítik. És valóban így lehet, 2 napig tartottak a jóslófájásaim (kimerítőek tudnak lenni egyébként), viszont másodszülöttünk 3 és 3/4 óra alatt érkezett meg.
A szülési fájdalmak sokkal erősebbek, magával sodróak, intenzívebbek.

Abszolút szubjektív: én a saját hangomból hallottam, hogy ez más lesz, tompa, nyögő, (tehén)bőgéshez hasonló hangnak tudnám leírni, míg a jóslófájások inkább összeszorított foggal végigsziszegősek, elszuszoghatóak voltak. Az igazi fájások alatt nem tudtam mozogni, térdelve volt csak kényelmes. A nadrágomat sem tudtam átcserélni, mert nem bírtam lehajolni, így pizsamanadrágban mentem szülni. :)

Szubjektív: Marci a magzatvíz elfolyását követő 15. órában született meg, de fájásokat csak a magzatvíz elfolyásától számított 3. órában éreztem, a vajúdóban 7 órát, míg a szülőszobán 6 órát töltöttem.


Tipp: az egyetlen tipp, hogy mindenkinek minden szülése egyedi, egyéni, egyszeri és megismételhetetlen. Ne befolyásoljon senki szüléstörténete, csak a saját és legbelső késztetésre kell hallgatni. Az én tapasztalataim is csak támpontok. Nem igaz az, hogy akinek elsőre elfolyt a magzatvize, a második babánál is így kezdődik majd a szülés. Nem feltétlenül igaz az sem, hogy az első szülés hosszú, a második rövid. Az nagyon valószínű, hogy ha kevés idő telt el a két baba születése között (1-4év), akkor rövidebb lesz a második. Szülésznőm azt mondta, hogy általában az első babával a szülőszobán töltött idő fele lesz a szülés várható ideje a másodiknál (nálam ez így alakult szerencsére). De vannak olyan szerencsések is, akik az első babájukat is nagyon rövid idő alatt szülik meg.

Szubjektív: én egy olyan "játéknak" fogtam fel a szülésre való várakozásomat, mint egy "kindertojást", amiről csak ott és akkor derül ki, hogy mit tartogat a számomra, mikor elérkezik az idő. Nem szabad nagyon számítani valamire vagy nagyon ragaszkodni valamihez, mert ha nem úgy lesz, nagy csalódást okozhat. Én pl. mindenkinek mondtam, hogy mivel Marci is 10 nappal előbb született, biztosan Berci is februári lesz (márc. 8-ra voltam kiírva), így mindenki már február elején kérdezgette, hogy egyben vagyunk-e még. Hát, egészen március 7-ig húztuk így.

A nagy frontok kihozzák a babákat. Érdemes figyelni a humánmeteorológiát.

Mindenkinek szép, meghitt, átélt szülésélményt kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése