2015. április 24., péntek

(Mese)könyvajánló gyerekeknek!



Mikor a gyerekeimet vártam, elképzeltem, mennyit fogunk olvasni, kézműveskedni, sütni-főzni. Bölcsészszülők gyermekei lévén másként sem álmodhattuk meg őket, mint okos, értelmes, könyvszerető gyerekeket. Jó előre áthoztam a szülői házból kedvenc könyveimet, és be is szereztem néhány igényes, szép, új könyvet. Úgy esett, hogy nagyobbik fiam kisbaba korában egyetlen pillanatra sem volt hajlandó mondókázni beleülni az ölembe, énekelni nem tudok (így nem is szeretek), maradt volna az olvasás. Előre láttam, ahogy gyermekem kölesgolyót majszolgatva AnnaPetit olvas hasonfekve... Nos, minden másképp alakult. Marci most 3 éves, és úgy tűnik, most jött el az idő, hogy képes leülni mesét olvasni/hallgatni. Eddig csak cikázott a lakásban, rohangált, játszott, de soha nem ült le egyetlen pillanatra sem. 1 éves Berci fiam nagyon szereti a könyveket - széttépni, megrágni. Ám viccet félretéve, ő úgy tűnik, kicsit jobban érdeklődik majd az irodalomtudomány iránt.



Tudom, én rontottam el őket. Sokat néznek mesét, youtube videókat, ezt elismerem. De azt sem lecövekelve, hanem csak úgy a háttérben. Közben játszanak, rohangálnak. Ezalatt barátnőim fiai és lányai órák hosszat üldögélnek anyukájukkal összebújva (óóóóhhhh....) mesét olvasva... Nálunk csak az esti mese játszik ilyen minőségben. Akkor félhomály van, csend és nyugalom, akkor figyelnek. Illetve Marcival csináltuk azt gyakran kiskorában, mikor hosszabb útra indultunk, hogy böngésztünk (ld. évszakos Böngészők) a 4-es 6-oson a babakocsiban ülve. Csak így bírt benne maradni a babakocsiban. És csak addig "olvasott" amíg utaztunk.

Természetesen minden szülőnek más az ízlése, és minden gyereket más mese bilincsel le. Én csak a mi kedvenceink listáját tudom Veletek megosztani, és azokat, amikről hallottam, hogy nagy népszerűségnek örvendenek. Hálásan megköszönöm, ha kommentben kiegészítitek az utóbbi listát! És még annyi megjegyzés: erősen fiús-orientált listám van.

Íme az én listám (korosztály jelölve):

- Rotraut Susanne Berner: Téli/Tavaszi/Nyári/Őszi böngésző (Naphegy Kiadó) 1+
- Marék Veronika: Boribon sorozat (Pagony kiadó) 2+
- Zdenek Miler: A kisvakond sorozat (Móra Könyvkiadó) 3+
- Guido Wandrey miniböngészői (Naphegy Kiadó) 3+
- Berg Judit-Agócs Írisz: Maszat sorozat 2+
- Kerekítők (Naphegy Kiadó) 0+
- Ringatók (Kolibri) 0+
- Szalóki Ági: Körforgás (Kolibri) 0+
- Vlagyimir Szutyejev: Vidám mesék/A sün, akit meg lehetett simogatni 3+ (Móra)
- Weöres Sándor: Ha a világ rigó lenne (Móra) 0+
- Tor Áge Bringsvaerd: Locspocs sorozat (Móra) 3+
- Lovagok Kalandos enciklopédia (Ventus Libro Kiadó) 3+
És persze az elmaradhatatlan Grimm mesék és Magyar Népmesék (Benedek Elek).

Szubjektív: Nekem Bogyó és Babóca nem jött be és az AnnaPetit én személy szerint nem pártolom, de elismerem, hogy nagyon népszerű, és nagyon sokan szeretik. Varró Danit nagyon szeretem, de nekünk még nincs (de lesz), csak szerintem a mi gyerekeink még kicsit kicsik hozzá.

És pár másik nagyon jó lista, amit a neten találtam:

http://www.egigerokonyvek.hu/neveljunk-olvasokat/konyvekrol/item/nem-lehet-eleg-koran-kezdeni
http://www.egigerokonyvek.hu/neveljunk-olvasokat/konyvekrol/item/meses-kisded-evek


Jó olvasást Minden Kicsinek és Nagynak!

U.i.: És egy Tipp: ha nem akarod, hogy a gyerek széttépje a könyvet, ne add a kezébe!
Szubjektív: nálunk sajnos sok nagyon kedves és új könyv esett a gyerekek áldozatául, ezeket utólag nem adnám a kezükbe addig amíg nem tudnak velük szépen bánni.

1 megjegyzés:

  1. Ami Ákosnak bejött:
    -Julia Donaldson könyvei. Kezdtük a tölgyerdő meséivel, ahol kis ablakocskákat lehet nyitogatni. Rövid mesék, mi kb 1 1/2 éves korában szereztük be az elsőt. Ezek után pedig vízözönként a többi.
    Pozitív, hogy keménylapos könyvek, és humoros versikés formában fordítódtak, ahogy eredetileg is íródtak. Link: http://www.pagony.hu/talalatok/?keyword=Julia+Donaldson&product_type=0&submit=Mehet&form=search
    - Mostanában pedig a ScolarMini a menő, főleg amiben járművek/közlekedés a fő irány ;)

    A többi szinte megegyezik :)

    VálaszTörlés