2015. május 4., hétfő

Orvosválasztás, szülésznőválasztás, hálapénz


Magánorvos, vagy SZTKs orvos?
Mikor kiderül, hogy babát várunk, talán ez az első nagyon fontos kérdés merül fel először. Mindenki mérlegel, oszt és szoroz, hogy miért az egyik vagy a másik utat választja. Nyilván mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai.

SZTKs:
- mindig van rendelés
- nem kerül pénzbe a várandós gondozás
- ha szerencsés helyhez tartozik a kismama akkor teljesen modern felszereléssel is találkozhat
- lakhelyhez közeli
- nem feltétlenül annál fog szülni az anya aki a várandósságot kíséri
- nem feltétlenül a legjobb vagy a legjobb hírű orvoshoz kerül a kismama

Magán:
- a megadott időpontra bejegyzett vizsgálat elvileg kevesebb várakozást feltételez
- egy orvos kíséri végig a várandósságot, aki ez idő alatt jó kapcsolatot alakít ki a kismamával
- minden várandós gondozási időpont és vizsgálat külön pénzbe kerül
- nagy eséllyel jó hírű az orvos
- korai terhességtől végigkísért várandósság esetén nagy eséllyel annál az orvosnál szülhet a kismama akinél szeretne
- a magánorvos szülés után több alkalommal is megnézi a kismamát a gyermekágyas osztályon


Mindezek azonban teljesen relatív állítások. Én most szeretném elmondani az én tapasztalataimat minden pozitív és negatív oldalával együtt, hogy megkönnyítsem a döntéseteket! :)
Abszolút szubjektív:
Én mikor várandós lettem Marcival, úgy gondoltam, hogy biztos kezekben akarom tudni magunkat. A férjem nem feltétlenül akart magánrendelésre járni, de azt mondta, ha én ettől érzem biztonságban, ám legyen. Az alapján választottam orvost, hogy melyik kórházban vezet szüléseket. Az volt a fő szempont, hogy olyan kórház legyen, ahol a lehető legalacsonyabb a császármetszések aránya. Így esett a választás Dr. Kocsis Évára (Szent Imre Kórház, ill. Szent Teréz Magánrendelő). Én kizárólag orvosnál akartam szülni. Úgy gondoltam, ha ő kíséri végig a várandósságomat, és nála szülhetek, baj nem történhet, hiszen addigra jól fogjuk ismerni egymást. 9 hetes terhes voltam, mikorra időpontot kaptam. Akkor már volt szívhang, kaptunk kis ultrahang fotót is. A magánrendelő tőlünk kicsit messze (munkahelyemhez közelebb) egy kis szobában volt, aminek a felszereltsége szerintem nagyon messze van a legkorszerűbbtől, de ezt inkább a férjem kifogásolta (jogosan). (Egyszer jártam itt egy akkor még féláras akciós vizsgálaton, na, itt nagyon pöpec a felszerelés, öröm volt leülni.) Az árakról: 2011-ben 1 várandós gondozási alkalom 10.000Ft volt, ami 2012. januárjától 12.000Ft-ra ugrott, majd 2. terhességem során 2013-14-ben 15.000Ft/alkalomra nőtt (most is ennyi). Ez úgy gondolom, az átlagnál picit magasabb. 2013 óta UH képet sem kaptam minden alkalommal, csak amikor a vizsgálat indokolta, pl. 12 hetes UH alkalmával. A doktornőnél az időpontok nem a hagyományos vizsgálat időpontok voltak, mint pl. itt; hanem ő 4 hetente nézett meg, a 36. héttől pedig hetente. Az első terhességem alatt a 12. héten beszéltük meg, hogy nála akarok-e szülni, ő akkor írt be a naptárjába. A második terhességemkor megkérdeztem, hogy elvállal-e megint, és mondta, hogy testvéreket mindig, így már az első alkalommal "lestoppoltam". :) A várandós gondozás során a doktornő szűkszavú volt, de nagyon pontos, lelkiismeretes, finom és empatikus. Soha egyetlen alkalommal sem fájt ahogy megvizsgált. A terhesség 12. hetéig hüvelyi úton ultrahangoznak, ezt pl. azelőtt nem tudtam. Később pedig volt szerencsém más (férfi) orvosokhoz is, akik a doktornőmhöz képest kifejezetten durván vizsgáltak. Vérvételt, AFPmérést, és egyéb vizsgálatokat sajnos nem minden esetben tudta ő a magánrendelésen elintézni, így a magánrendelésen kívül még 5 helyre kellett mennem: UH-ra a Szent Imrébe, vérévételre a Szent Kristóf Szakrendelőbe, háziorvoshoz, diabetológiára a Szent Imrébe és rendszeres vérvételre terhességi cukor miatt a lakhely szerinti SZTKba. Mindig időpontra mentem a magánorvosomhoz, ettől függetlenül volt, hogy 1-1,5 órát is várnom kellett, és hát választott orvosnál előfordulhat, hogy pont abban az időpontban vezet szülést, amikor vizsgálatra beírt páciensei várják. Ez velem a 2 terhesség alatt kb. 3x fordult elő. Én nagyon jól nevelt kismama voltam, ügyeletes időben, épp ebédidő körül szültem mindkétszer... A doktornő a szülést követően szinte minden nap bejött hozzám a gyermekágyas osztályra és megvizsgált, míg akinek nem volt saját orvosa, azt csak a vizites orvosok nézték meg reggel, és előfordult, hogy nem vizsgálták, csak megkérdezték, hogy jól van-e. Összességében: én nagyon megbíztam a választott doktornőmben, harmadjára is őt választanám. Megjegyzem, nagyon nehéz hozzá bekerülni.


Szülésznő-, bába-, dúlaválasztás
Szubjektív:
Én a doktornő által javasolt, kórházban dolgozó szülésznők egyikét hívtam fel telefonon, és ő vállalt el. Ez szerintem azért fontos, mert a doktornő tudja, hogy kivel szeret és tud a legjobban együttműködni, és ez meghatározó lehet kiélezett helyzetben. A szülésznővel, Széles Ágnessel, a 36. hét után találkoztunk először. Első terhességem során 2 alkalmas (2x6000Ft), a másodiknál egy egyalkalmas (1x7000Ft) szülésfelkészítőt tartott nekünk, valamint egyéni konzultáción voltam nála párszor a kórházban, mikor épp bent jártam diabetológián, ekkor nem fizettem. Nagyon megszerettem, bizalmi kapcsolat alakult ki köztünk, mindkét gyermekünket nála (Apás)szültem.
Bábám, dúlám nem volt, de velük is hasonló a protokoll. A szülés előtt több héttel, ill. a várandósság közepétől minimum érdemes megismerkedni, mert nem biztos, hogy passzol az anya személyiségével a bába vagy dúla személyisége, és a 38. héten kellemetlen lehet a váltás.

Hálapénz
Vannak magánrendelők, ahol ki van írva a vizsgálatok, várandós gondozás, szülés ára. Van aki szerint így egyszerűbb, nem kell annyit tanakodni, hogy mennyi az annyi. Szerintem nagyobb szabadságot ad, ha az orvos azt mondja, adunk amennyit gondolunk. Az én doktornőm konkrétan nem kért pénzt a szülésért. Van, akinek megmondják, hogy mennyi alatt nem is vállalják a szülését. Én szájhagyomány alapján azt tapasztaltam, hogy a nőgyógyásznak 50.000Ft-150.000Ft-ig terjedően szoktak adni, ill. átlagosan egy szülésért a vizitdíj 10x-esét szokták az elkérős orvosok elkérni. A szülésznőnek pedig az orvosnak adott pénz 1/2-ét vagy 3/4-ét szokták borítékba csomagolni.


+ Info: A Szent Imre Kórházban van lehetőség csecsemős nővért is választani 20.000-30.000Ft-ért. Ez azt jelenti, jelentené, hogy a fizetett csecsemős megkülönböztetett figyelemmel van az anya és gyermeke iránt, ill. beengedi Apukát is babafürdetéskor a kórházba és megmutatja a babaápolási technikákat. Szubjektív: azt tapasztaltam, hogy ez teljesen felesleges. Így is - úgy is megmutatják, vagy így sem - úgy sem mutatják meg a technikákat kórháztól függően. Pl. a Szent István Kórházban nagyon jó híre van a csecsemősöknek, míg nekem az Imrében nem volt meggyőző amit tapasztaltam. (Hozzáteszem, ez nem személyi hiányosságnak tudható be, mint inkább túlterheltség miatt lehet így.) Ha valaki nem fizet csecsemőst és segítséget kér, annak is megmutatják, ill. olyannal is találkoztam, akinek a csecsemőse épp szabadságon volt és telefonon tudott csak "segíteni". Első szülő anyukáknak hasznos lehet, de mivel a csecsemősök nagyon elfoglaltak, én érdemi különbséget nem tapasztaltam. Illetve a Szent Imre Kórházban tudatosan vagy nem, de egy szobában minden első szülő anya mellé egy többedszer szülő szobatársat tesznek, aki (ha jófej) hasznosabb tanácsokat tud adni akár mint a csecsemős. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése