2015. június 17., szerda

Szülés utáni menü


A táplálkozás a várandósság alatt is egy sarkalatos pont, de ez nem változik a szülés után sem. Emellett az sem mindegy, mit és mennyit iszunk. Essék szó először erről!

Közvetlenül szülés után jó, ha az anyuka megiszik minimum 3 liter (!) vizet, hogy tudjon pisilni! Ez nagyon fontos, mert így tudják megállapítani, hogy a szervei rendesen működnek a szülést követően.
Tipp 1: ásványvíz és ne csapvíz legyen! Nekem a szülésznőm javasolta, mert több benne az ásványi anyag, tartalmasabb! És tényleg érezhető a különbség.
Otthon, a gyermekágyas időszakban is folytatódik a folyadékmizéria. Elsősorban a tejképzés miatt kell sokkal több folyadékot fogyasztani, másrészt bizonyos ásványi anyagokat pótolni kell a szülés után. Én nagyon szeretem a tejet, és mivel a fiaim nem voltak hasfájósak, sok tejet ittam. Aki laktózérzékeny, vagy a babája gyomrát akarja kímélni, ihat rizstejet, mandulatejet. Ezek a kálcium-, és magnéziumtartalmuk miatt fontosak. Én emellett ittam tejszaporító teákat is (Laktoherb és Mecsek tea). Sokan javasolják erre a célra az alkoholmentes sört is, én nem ittam, de akinek lassan indul be a teje, vagy apadni kezd és vissza akarja hozni, segíteni szokott.
Szubjektív: a Laktoherb tea olcsóbb, és nekem jobban ízlett, viszont többen mondják, hogy a baba gyomra nem bírja. A Mecsek tea markánsabb ízű, és sokkal drágább.

Összefoglalva:
- ásványvíz
- tej, rizstej, mandulatej
- tejszaporító teák

- frissen facsart gyümölcslevek (erről mindjárt bővebben)
 

A helyes táplálkozás sokat tud segíteni! Következzen most az én fájdalmas tapasztalatom.
A kórházban szülés után minden reggel jön a vizites orvos, és megkérdezi az édesanyát, hogy volt-e már széklete. Ennek megfelelően tesz egy x-et vagy ✓-t a kórlapra, és úgy hallottam, hogy régebben addig nem engedték haza a kis családot, amíg anyuka nem produkált. Ez szintén azért fontos, hogy tudja a doki, hogy a belek szépen visszarendeződtek-e. Nekem senki nem mondta ezt sem, így első gyermekemmel végigszenvedtem a kaki-kálváriát. Először is, szülés után nagyon gyakori jelenség az aranyér, aminek vannak fokozatai, lehet ultrabrutál is. Ilyenkor még a székelés gondolata is fáj. Szubjektív: Miután nekem a glicerinkúp sem hatott, beöntést kértem/könyörögtem ki, és a szülés utáni 5. napra virradtunk, mire a vizites doki beírhatta a ✓-t. Ezért nem mindegy, hogy mit eszünk szülés után. Nem szeretem ócsárolni a kórházi kosztot, szerintem ehető és olyan jó, hogy ágyba hozzák. Ettől függetlenül nem biztos, hogy "kakibarát". Ezt az egészet megkönnyítendő, leírom, nekem mi volt az a csodamenü, ami segített. (A szüleim hozták be, nem ez volt a kaja a szülészeten.)

- spenótfőzelék (vasban gazdag!)
- főtt tojás (fehérje, energia)
- 0,5 liter frissen facsart narancslé
- joghurt, belekeverve 1-1,5ek búzakorpa (székletlazító)
- 2dl tejeskávé (széklet megindítása érdekében)


Tipp 2: friss idénygyümölcsből készült gyümölcslé a jó, mert nincs agyoncukrozva (mint a dobozos gyümölcslé), vitamindús és rostokban gazdag, tehát lazítja a székletet. Én télen/tavasz elején szültem, tehát akkor a narancs volt a legjobb. Én imádtam, napi 0,5-1 litert is megittam belőle. Ugyanilyen jó lehet a baracklé vagy a must (!).

Tipp 3: kávé, nyugodtan! A kórházi automatából "bűnöztem" egy tejeskávé erejéig, és 10 perc múlva rohantam is a wc-re, a baba pedig szépen aludt, semmi baja nem lett ennyi koffeintől. A védőnőm szerint napi 1 tejeskávé nem árt a babának.



Amire érdemes odafigyelni szülés után, szoptatós anyaként a táplálkozást illetően:
- nincs olyan, hogy valamit tilos enni
- minden Tőled és a babától függ: ha valamelyikőtöknek puffadást, hasfájást, székrekedést, hasmenést okoz, akkor ne, egyébként szabad
- ami gondot okozhat: fűszeres, csípős, tejes, gluténtartalmú (annak aki allergiás rá)
- ami nagyon jót tesz: vastartalmú (spenót, máj, áfonya, paradicsom, baromfihús)
- fehérje: tojás, húsok, tej
- szénhidrátból ne sokat és teljes kiőrlésűt
- a levesek is nagyon jók tejszaporítás szempontjából (is)

További kaja-tippek:
- zabpelyhes, joghurtos müzli gyümölcsökkel
- tojásrántotta
- natúr csirkemell
- zöldségleves, húsleves, krémlevesek
- barnarizs, krumplipüré
- libamáj, kacsamáj
- halak: tonhal, lazac, tengeri halak (rántva, grillezve, sütve, majonézes salátában)
- paradicsomsaláta, Cézársaláta, görögsaláta
- párolt zöldségek: brokkoli, cukkini, spárga, répa mártásokkal (tejfölös, majonézes, zöldfűszeres)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése