2015. június 10., szerda

Táplálkozási tipp-tár kismamáknak, anyukáknak



Nálam várandósan kezdődött minden, történetesen azzal, hogy mindent kihánytam, ami valamilyen módon nem felelt meg a szervezetemnek. Legelőször a kifőzdés kajákat, aztán a péksütiket, majd egyes gyümölcsöket. Az lett a vége, hogy elkezdtem főzni és termelői/bio/jobb minőségű alapanyagokat vásárolni... Első várandósságom 24-26. hete körül kiderült, hogy terhességi cukorbetegségem van, így 150 grammos szénhidrát-diétát kellett tartanom a 36. hétig. Ezzel gyűrűzött be csak igazán az egészséges táplálkozás a családba. Mindez a második várandósságom során sem volt másképp.


Mikor megszülettek a gyerekek, szépen lassan megint ettünk kifőzdés kaját, és péksütit. És jöttek a problémák: első gyermekem nagyon válogatós, keveset és ritkán eszik. Szerencsére, a kisebbik nagyon jó étvággyal, rengeteget fogyaszt. Sokat gondolkoztam, hogy mit és hol rontottam el, és a következőkre jutottam:

Amit én úgy érzem, hogy jól csináltam:

- nagyobbik fiamat 20 hónapos koráig szoptattam
- a kicsi most 15 hónapos, még szoptatom
- 6, ill. 7 hónapos korukig kizárólag anyatejjel tápláltam őket
(Nyilván, hálás vagyok, hogy nekem megadatott, hogy szoptathattam őket, és természetesen a tápszeres táplálás ellen sincs kifogásom, amennyiben az édesanya bármilyen okból nem tud szoptatni.)

Amit jobban kéne csinálnom:

- tartani a napi ötszöri étkezést (reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora)
- közben nem nassolni (kölesgolyót sem)
- a mennyiségekre figyelni, pl. reggeli, ebéd bőségesebb legyen

Amit kifejezetten rosszul csinálok:

- adok édességet a gyerekeknek, amit nem kéne, de nagyon nehéz megtalálni az arany középutat



Tipp 1: ha nincs otthon édesség (se magunk, se a gyerek számára), nem esünk kísértésbe.

Tipp 2: napi/heti menüt írni, előre eltervezni segíthet hogy jobban odafigyeljünk a táplálkozásu(n)kra.

Tipp 3: ha idénygyümölcsökből/zöldségekből készítjük a kaját, még spórolunk is vele.

Tipp 4: étkezés közti nassolás elhagyásával a gyerek biztosan megéhezik, és megeszi azt is, amire félig teli gyomorral fintorogna.

Tipp 5: motiváljuk a gyereket valami érdekes történettel. (Pl.: nálunk most a "hős lovagok" a menők, akik pecsenyét ettek a királyi udvarban - és hopp, máris elfogyott a husi a tányérról.) :D

Tipp 6: más formában talán azt is megeszi, amit egyébként nem. (Pl.: tortillába beletekerve a cukkini is elfogy; vagy tésztára téve/szószba keverve el lehet rejteni egyéb "finomságokat", mint mondjuk a csirkemáj; ha szereti a turmixot, abba sok mindent bele lehet csempészni.) :)

Tipp 7: jutalomfalat, "ajándék", minőségi idő eltöltésére szolgáló ágyban együtt elmajszolt csemege lehet aszalt gyümölcs, házi ropi (együtt készítve még finomabb), nyers uborka, répa - mártogatóssal.


Jó étvágyat minden kicsinek és nagynak! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése